Veelgestelde vragen
Bij hoog intelligente en hoogbegaafde kinderen lijkt het soms alsof alles ‘prima gaat’, terwijl ze toch worstelen met intensere emoties, piekeren, faalangst of moeite met aansluiting bij leeftijdsgenoten. Hulp hoeft niet groot of ingrijpend te zijn: juist tijdig inzetten van Kindercoaching kan problemen voorkomen. Vaak is er dan zelfs niet veel nodig om een kind weer veerkracht, grip en zelfvertrouwen te geven.
Wat deze begeleiding zo waardevol maakt, is dat kinderen spelerwijs leren zichzelf beter te begrijpen: hun gedachten, gevoelens en gedrag ontdekken en leren sturen. Zelfs een paar sessies waarin een kind onverdeelde aandacht krijgt en met zichzelf aan de slag kan, kunnen een groot verschil maken. Schroom niet om contact op te nemen, zodat ik kan kijken wat ik voor jullie kind kan betekenen.
Vaak zoek je hulp omdat je kind ergens last van heeft en je als ouder je kind daarbij wil helpen. Kinderen vinden het vaak fijn om te komen spelen en praten. Soms ligt het wat ingewikkelder en ervaart een kind zelf geen probleem. Tijdens een oudergesprek kunnen we verder onderzoeken wat dan helpend is. Deze website heeft ook een Kinderpagina, speciaal voor kinderen, zodat ze weten waarmee en hoe ik ze kan helpen in mijn praktijkruimte.
Tijdens het intakegesprek verkennen we de hulpvraag, bespreken we jullie verwachtingen en wensen ten aanzien van de begeleiding. Door in gesprek te zijn over waar jullie tegenaan lopen bij jullie kind, ontstaan vaak nieuwe perspectieven over je kind, jouzelf als ouder en jullie interactie. Hierdoor kunnen jullie na de intake met wat praktische tips direct aan de slag op een manier die bij jullie past.
De Intake met jullie als ouders duurt 90 minuten en zowel de Kindsessies als de oudergesprekken die volgen duren 60 minuten.
Na de intake volgen vijf kindsessies zonder ouders, waarin uw kind stap voor stap, vaak spelenderwijs, aan de slag gaat met een klacht of wens. We onderzoeken samen gedachten, gevoelens, gedrag, lichamelijke signalen en de omgang met anderen.
Kinderen leren hun gevoelens herkennen en benoemen, waardoor ze beter kunnen aangeven wat ze nodig hebben. Ze ontwikkelen zich van “het gevoel heeft mij” naar “ik héb een gevoel”, en ontdekken hun talenten en hoe ze die kunnen inzetten.
Met oefeningen en rollenspellen ervaren ze wat ze wél kunnen beïnvloeden: hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag. Dit geeft rust, grip en vrijheid. Zo leert uw kind zelf oplossingen te vinden, invloed uit te oefenen en vertrouwen te krijgen in zichzelf én de toekomst.
Dit kunnen we heel goed bespreken tijdens een vrijblijvende telefonische kennismaking of in het oudergesprek. Als ik denk dat dit niet de aangewezen hulpvorm is, dan zal ik jullie doorverwijzen of iets anders adviseren. Soms zijn alleen oudergesprekken ook al voldoende. Het is altijd afgestemd op jullie situatie.
Tijdens de coaching bespreken we wat je kind lastig vindt en wat het wil oplossen – soms speelt school hier een rol in. Hoogbegaafde kinderen kunnen zich vervelen, gefrustreerd of onzeker voelen, moeite hebben met aansluiting of last hebben van faalangst.
In een schoolobservatie kijk ik zowel naar je kind als de omgeving op school, met als doel te ontdekken wat nodig is om met plezier en succes te leren. Ik werk nauw samen met leerkrachten, IB’er of plusklascoördinator en geef – indien nodig – een advies op maat. Alles gebeurt altijd in overleg met je kind, met jou en school om samen de best passende ondersteuning te bieden.
Een traject is maatwerk, dus hoeveel sessies er nodig zijn, verschilt per kind en per hulpvraag. Ik bespreek dit altijd met het kind en jullie als ouders. Meestal zijn er ongeveer 2 a 3 oudergesprekken en tussen de 5 en 10 kind sessies nodig voor een positieve duurzame verandering.
Nee, dat is niet nodig. Je kind is welkom mét of zonder afgenomen IQ-test. Soms is er hoogbegaafdheid vastgesteld en soms niet. In beide gevallen kijk ik vooral naar het kind achter het gedrag, want ieder kind is uniek. Wat zit eronder? Wat wil gezien worden? Wat heeft jouw kind nodig om zich weer prettig te voelen?
Hoogbegaafdheid Kindercoaching is bedoeld voor hoog intelligente kinderen die tijdelijk niet helemaal lekker in hun vel zitten. In tegenstelling tot gewone Kindercoaching houdt deze begeleiding rekening met de eigen unieke manier waarop elk hoogbegaafd kind denkt, voelt en de wereld ervaart, zoals intensere emoties, piekeren of moeite met aansluiting bij leeftijdsgenootjes.
Spelenderwijs leert het kind emoties herkennen, verwoorden en reguleren, talenten inzetten en grip te krijgen op eigen denken, voelen en doen. Zo groeit het kind in zelfvertrouwen, veerkracht en plezier, en ervaart het dat het goed is zoals het is.
Dit kun je vinden onder kopje tarieven.
Dit doen we in overleg met elkaar. Scholen steunen vaak wel de afspraken met een Kindercoach. Samen kijken we wat praktisch en haalbaar is.